loading...
هک شد توسط وی طرح
آخرین ارسال های انجمن
علی عبدالمالکی بازدید : 495 پنجشنبه 11 خرداد 1391 نظرات (0)

عناصر تشکیل دهنده بناها در بافت قدیمبوشهر از دو منظر قابل بررسی‏اند:دسته اول‏ عناصری که جنبه کاربردی دارند و دسته‏ دوم عناصری که واجد جنبه‏ای تزیینی‏اند.

بررسی دقیق نشان دهنده این امر است که‏ عناصر کابردی بیش از عناصر تزیینی‏ اهمیت داشته‏اند؛به‏طور کلی،می‏توان عناصر تشکیل دهنده بناها در بافت قدیم را این‏گونه‏ ذکر کرد:

1.ورودی؛2.حیاط مرکزی؛3.اتاق‏ها؛ 4.تراس و شناشیر؛5.پشت بام و جان پناه؛ 6.جرز و فرو رفتگی بدنه‏ها؛7.سایه‏بان و شبکه‏های چوبی؛8.باز شوها؛9.بادگیرها؛ 01.پله‏ها؛و11.نرده‏ها و معجرها.

علی عبدالمالکی بازدید : 364 پنجشنبه 04 خرداد 1391 نظرات (0)

مهم‏ترین عوامل مؤثر در شکل‏گیری‏ بافت قدیم بوشهر را می‏توان«اقلیم»،«شکل‏ زمین»و«وضعیت امنیتی»نام برد.

الف)اقلیم

بوشهر در بیش‏تر ایام سال آب و هوای گرم و مربوط دارد و رطوبت بیش از حد و گرمای‏ طاقت فرسایش باعث شده تا بافت قدیم در جدال با این ویژگی و برای کاهش اثرات‏ آن ساخته شود؛به همین دلیل،کوچه‏های‏ بافت قدیم بسیار باریک و ساختمان‏های دو طرف کوچه‏ها بسیار بلند است.این بلندی‏ باعث شده که کوچه‏ها همواره سایه داشته‏ باشند و نور خورشید مستقیما به آن‏ها نتابد. از سوی دیگر باریک بودن کوچه‏ها باعث‏ می‏شود که هوا در آن‏ها جریان پیدا کند و رطوبت به حد اقل برسد.نکته مهم دیگری‏ که در تأثیر اقلیم خاص شهر در بافت قدیم‏ آن مشهود است،رنگ ساختمان‏ها است که‏ برای انعکاس دادن و جذب نکردن گرما سفید است.

 

علی عبدالمالکی بازدید : 320 شنبه 12 آذر 1390 نظرات (0)

این بخش یکی از مناطق آباد وقدیمی ومشهور دشتی است در قبل از اسلام جزء سرزمین پهناور ((ماندستان)) می گفتند وجایگاه دو طایفه مشهور بوده یکی طایفه شیخیان ودیگری
حاجیانی درهمین عصروهنگامی که افغانها به ایران حمله کرده و بر آن استیلا پیدا می
کنند رئیس جمال حاجیانی مالک ای ناحیه می گردد. خوانین حاجیانی همه منطقه را
پایگاه اصلی خود قرار داده وبه مرور ایام از راه جنگ یا مسالحت آمیز نواحی اطراف
یعنی سنا،طسوج،بلوک،بردستانوآخرالامر خورموج ضمیمه ماندستان کرده وبلوک دشتی را
بوجود آوردند.

 




علی عبدالمالکی بازدید : 316 چهارشنبه 16 شهریور 1390 نظرات (0)

مولف فارسنامه ابنبلخی نام قدیمی دیّر را نجیرم یا نجیرام ذکر کرده است.در نقشه های قدیمی بویژه درنقشه ای که در کتاب جغرافیای تاریـــخی بندر ســـیراف درج نموده ،محل کــنونی بندردیّر را بنام نجــــیرم ثبـــــت شده است .

علی عبدالمالکی بازدید : 296 یکشنبه 13 شهریور 1390 نظرات (0)

در سال 1385 کشتی تاریخی هزاران ساله ای در آب های خلیج فارس کشف شد که سندی دیگر بود بر ایرانی بودن نام این شاخاب بزرگ جهان ، اما هم اکنون پس از گذشت 5 سال، این گواه زنده تاریخی در عمق 70 متری آبهای خلیج فارس رها شده و جالب اینکه تلاشی هم در خصوص بیرون آوردن آن صورت نمی گیرد!

علی عبدالمالکی بازدید : 352 شنبه 12 شهریور 1390 نظرات (0)

واژه دلوار به معنای " دلاور " است كه گاه " دلبار" هم گفته می شود . شغل مردم دلوار اغلب ماهیگیری و سفر به شیخ نشینهاست. موقعیت دلوار بگونه ای است كه كشتیهای بزرگ می توانند در ساحل آن پهلو بگیرند و به همین لحاظ در مقاطعی از تاریخ ایران نامی از آن ذكر شده است .

رئیس علی دلواری
علی عبدالمالکی بازدید : 368 چهارشنبه 09 شهریور 1390 نظرات (0)

در خاموشی نخبگان دشتی و در هنگامه ای که حتی برای تصدی فرمانداری این شهرستان کاندیدایی از جمع نخبگان این شهرستان مطرح نیست و در سر و صدای انبوه ابزارهای اطلاع رسانی جمعی، خبری با این عنوان بر روی خروجی برخی سایتهای اطلاع رسانی استان قرار گرفت و با استقبال روزنامه دولتی ایران در صفحه ایران زمین درج شد ، <>.

علی عبدالمالکی بازدید : 602 چهارشنبه 11 خرداد 1390 نظرات (0)

منطقه خاییزدر جنوب شرقی شهرستان تنگستان به وسعت تقریبی 31000 هكتار قراردارد.این منطقه از شمال به رودخانه باهوش و ارتفاعات قلعه دختر ،از جنوببهارتفاعات بیرمی ،از شرق به كوه سرخ و از غرب به تپه ماهورها وكوههای كمارتفاعمشرف به اهرم ختم می شود. این منطقه كوهستانی محدوده ای از رشتهكوههایزاگرس،ارتفاعات بوشكان است . بالاترین ارتفاع منطقه 1950 متر میباشداین ارتفاع بام استان است..

خاییز


علی عبدالمالکی بازدید : 535 چهارشنبه 14 اردیبهشت 1390 نظرات (0)

فارس باستان ، پایتخت سلسله های بزرگ از پیش از اسلام به دوره اسلامی ، اشغال بخش وسیعی از جنوب ایران و دارای جاده های متعدد و قابل توجهی را به مقاصد مختلف. مطالعه حاضر تلاشی برای ردیابی بخشی از جاده ای در غرب فارس ، جاده باستانی بیشاپور به  برازجان است که در دوره ساسانی (224-651 میلادی) ساخته شده است.

Figure 1

شکل 1. نشان دادن نقشه راه های باستانی ازبیشاپور به برازجان

باقی مانده از شهرستان  بیشاپور و تاسیس شده توسط شاهپور ، که در شمال غرب کازرون واقع شده است.
  شهرستان برازجان است 63km در شمال بندر بوشهر و 110km جنوب غرب بیشاپور واقع شده است.هر دو  شهر در ایران باستان اهمیت داشتند ، که علت آن به خاطر نزدیک شدن پایتخت و بهبود موقعیت به خلیج فارس بوده است.

 

علی عبدالمالکی بازدید : 294 جمعه 09 اردیبهشت 1390 نظرات (0)

 نام تاریخی این خلیج، در زبان‌های گوناگون، ترجمه عبارت «خلیج فارس» یا «دریای پارس» بوده‌است.این قسمت از دریاها عموما خلیج فارس نام دارد اما در اقدامی بحث برانگیز توسط مناطق عرب‌نشینِ این خلیج در زبان عربی «خلیج عربی» یا «خلیج» نامیده شده‌است. و همچنین توسط ترکیه از خلیج بصره استفاده شده‌است ؛ هرچند که هیچ کدام از این نام‌ها(خلیج،خلیج عربی و خلیج بصره) در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده‌است.

به سبب وجود منابع سرشار نفت و گاز در خلیج فارس و سواحل آن، این آبراهه در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای مهم و راهبردی بشمار می‌آید.

                   

علی عبدالمالکی بازدید : 319 یکشنبه 28 فروردین 1390 نظرات (0)

امواج زیبا ، همراه با نسیم ملایم وزش بادها که قطرلت ریز آب دریا را به صورت ساحل نشینان و مرز داران رشید خطه خلیج همیشه فارس می تراود طراوت و شادابی خاصی به این چهره های زیبا و نیم سوخته داده است ، اینجا سیراف است . 

علی عبدالمالکی بازدید : 395 چهارشنبه 03 فروردین 1390 نظرات (0)

گنبد نمکی جاشک در فاصله 144 کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر و 15 كیلومتری كاكی یکی از بزرگ‌ترین و فعالترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران است.

گنبدهای نمکی در سطح وسیعی از ارتفاعات زاگرس وایران مرکزی رخنمون شده‌است بطوریکه قریب به 114 گنبد نمکی در نواحی جنوب ایران بویژه در استان‌های هرمزگان وبوشهر دیده می‌شود.

قله این کوه نمکی 1350 متر از دشت اطراف خودبالاتر است. این کوه 12 کیلو متر درازا و 4.5 کیلو متر پهنا دارد.

کوه نمک - جاشک

 

علی عبدالمالکی بازدید : 401 یکشنبه 28 اسفند 1390 نظرات (0)

بهار آمد گلستان شد مطرا  ¤¤¤ شدند از نو عَنادل مست و شیدا

جوانی كاش فایز بُد چو گلشن ¤¤¤ كه هر ساله شدی سر سبز و خضرا

                                                                                          (فایز دشتی)

 

 


علی عبدالمالکی بازدید : 301 جمعه 27 اسفند 1389 نظرات (0)

شهرستان دشتستان وسیع ترین و پرجمعیت ترین شهرستان استان بوشهر، به مركزیت برازجان، در مدارهای ۵۱ درجه و ۱۲ دقیقه طول و ۲۹ درجه و ۱۶ دقیقه جغرافیایی قرار دارد. همسایگان آن در شمال گناوه، در غرب بوشهر، در جنوب تنگستان و در شرق استان فارس است. وسعت دشتستان ۶‎/۳۷۱ كیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از ۲۹۰‎/۰۰۰ نفر است. این شهرستان تقریباً در وسط راه های ارتباطی شمال به جنوب استان قرار دارد؛ همچنین جاده شیراز - بوشهر از میان آن می گذرد. دشتستان دارای ۷ شهر، ۵بخش و ۱۹۲ روستا است. كوهستان گیسكان با دو قله گیسكان (به ارتفاع: ۲۶۰۰) و قله بزپر (به ارتفاع: ۱۴۲۰ متر) در شرق برازجان قرار دارد؛ دو رود دالكی و شاپور سیراب كننده دشتستان پنهاورند. دمای دشتستان بین ۰ تا ۵۰درجه در طول سال متغیر است؛ بارش سالانه نیز حدود ۲۵۰ میلیمتر است. نژاد اهالی اكثریت پارس و گویش آنها پارسی آمیخته با لری است. برازجان، مركز دشتستان، دومین شهر بزرگ استان بیش از ۱۵۵‎/۰۰۰نفر جمعیت و ۱۵۳۸ هكتار وسعت دارد كه در نزدیكی كوهستان گیسكان واقع شده است.

علی عبدالمالکی بازدید : 301 سه شنبه 03 اسفند 1389 نظرات (0)

اینقلعه در روستای لاور و در کوه قرار دارد سه طرف آن پرتگاه و یک طرف آن راه دارد.که البته گذر از این راه به سختی صورت می گیرد چنین گفته شده که این مکان محلفرمانروایی زنی قدرتمند بوده که سالها بر لاور و اطراف حکومت کرده است. این قلعهاکنون خرابه ای بیش نیست. به نظرنگارنده ، چیزی که اکنون ، بنام قلعه دختر معروفشده ، یکی از نیایشگاههای عصر ساسانی و محلی برای راز و نیاز ، آناهیتا ( خدایباران ) بوده و منظور از دختر هم همین آناهیتا است.

علی عبدالمالکی بازدید : 380 سه شنبه 05 بهمن 1389 نظرات (0)
«قلعه ی محمد خان دشتی» واقع در شهر خورموج در سال 1379 در فهرست آثار ملی به شماره ی 3032 به ثبت رسید. این اثر که یکی از با شکوه ترین نمونه های معماری دوره قاجاریه و دارای تزئینات بدیع و منحصر به فردی است، بارها مورد تاخت و تاز قرار گرفته است. این اثر ملی که زمانی با برجهای متعدد و گوشواره های زیبا، هیبت و شکوه خود را به رخ هر رهگذری می کشید، امروز در میان انبوهی از ساختمانهای چند طبقه ی شهری محاصره شده است.

دانلود عکس های قلعه محمد خان دشتی
علی عبدالمالکی بازدید : 330 سه شنبه 05 بهمن 1389 نظرات (0)
آتشکده خورموج یا آتشکده کوه مند از آثار باستانی و مهم دشتی است که در دامنه کوه مند و به فاصله ۳۰ کیلومتری خورموج ، غرب روستای حیدری و جنوب روستای میانخره  قرار دارد.
                     

دانلود عکس های کلات مند دشتی

علی عبدالمالکی بازدید : 283 سه شنبه 02 آذر 1389 نظرات (0)

اگر تصور کنیم که روزی استان بوشهر به قطب اقتصادی و یا گردشگری ایران در خواهد آمد چه احساسی به ما دست خواهد داد؟‌ این تصور چندان هم دور از واقعیت نیست . چرا که بندر دبی با ویژگی هایی شبیه به بوشهر هم اکنون با فاصله ای نه چندان دور از بوشهر و با مساحتی کوچکتر از بوشهر سالیانه پذیرای دو میلیون گردشگر است .

 http://setinelor.com/fa/wp-content/uploads/2009/05/sanset.jpg

علی عبدالمالکی بازدید : 1421 چهارشنبه 13 مرداد 1389 نظرات (2)

بافت قدیم بوشهر، ساختار معماری ارزشمندی از دوره افشاریه در سواحل خلیج فارس است. این بافت به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن در ساختار شهری و معماری و همچنین استقرار كنسولگری‌های اروپایی در دوره قاجار از جمله معدود بافت‌های تاریخی كشور است. شهر قدیم بوشهر در اصل، دارای 4 محله دهدشتی، شنبدی، كوتی و بهمنی است كه مجموعا ساختار شهری منسجمی را در این منطقه ارایه می‌كند. از ظر معماری، ساختمان‌های سفید رنگ دو طبقه، با شیشه‌های رنگی، متناسب با جهت وزش باد كه به ویژه در فصول گرم، هدایت باد و تلطیف هوا را میسر می‌ساخته، نمونه‌ای بی‌نظیر از هوشمندی و ابتكار ایرانی در معماری جنوب ایران است.

درباره ما
هک شد توسط علی عبدالمالکی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • حسن احمدی
    aparat-web.png (50×50)
    Instagram
    ما را دنبال کنید...

    aparat-web.png (50×50)plus-web.png (50×50)

    آمار سایت
  • کل مطالب : 349
  • کل نظرات : 117
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2144
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 71
  • باردید دیروز : 471
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 71
  • بازدید ماه : 1,078
  • بازدید سال : 4,547
  • بازدید کلی : 628,640