loading...
هک شد توسط وی طرح
آخرین ارسال های انجمن
علی عبدالمالکی بازدید : 462 پنجشنبه 26 مرداد 1391 نظرات (0)

یکی از سنت‌های قدیمی مردم بوشهر که بیشتر در محلات قدیمی این شهر و در چهارمحل قدیمی این شهر برگزار می‌شده سنت قدیمی" دم دم سحری" است که توسط افرادی به اجرا گذاشته می‌شود.

این سنت قدیمی در زمانی که امکانات پیشرفته ای مثل ساعت زنگ دار، رادیو، تلویزیون نبوده که در سحرهای ماه مبارک رمضان، مردم با صدای آن بیدار شوند، اجرا می‌شده است.

افرادی که دم دم سحری اجرا می کرده اند، معمولا سه تا چهار نفر بوده‌اند و درحالی که یکی چراغ فانوسی به دست دارد ودیگری دمامی را به دوش می کشد به صورت گروهی اشعاری در وصف ماه رمضان می‌خواندند.

"خداوندا تو ستاری / همه خوابندتوبیداری" "به حق لا اله الاالله / همه عالم نگهداری" یکی از معروف ترین اشعاری است که در این سنت بسیار دیرینه خوانده می‌شود.

در حال حاضر به خاطر زندگی ماشینی و ظهور امکا‌نات این رسم کمرنگ شده ولی در بعضی از محله های قدیمی از جمله محله دهدشتی، کوتی، بهبهانی، شنبدی، جبری و بعضی از محله های قدیمی دیگر این رسم زنده نگه داشته شده است.

منبع:همشهری

برای دیدن فیلم این مراسم به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

علی عبدالمالکی بازدید : 1142 یکشنبه 15 مرداد 1391 نظرات (2)

یا شروع پخش نخستین قسمت های سریال دلیران تنگستان در اواخر سال 1353 زنده یاد منوچهر آتشی شاعر پر آوازه که در آماده سازی فیلم نامه سریال دستی داشت و خود نیز اهل جنوب بود شروع کرد به نوشتن مقاله هایی سلسله وار در فته نامه تماشا.

این سلسله مقالات که در پی می آید هر چند در ظاهر به داستان سریال می پرداخت اما در واقع به حقایقی ارزشمند در خصوص قیام جنوب و رئیس علی دلواری اشاره می کرد.آنچه می خوانید متن بی کم و کاست این مقاله هست که عدم چاپ آن در طول این 35 سال بر جذابیت آن افزوده است.

علی عبدالمالکی بازدید : 1117 چهارشنبه 11 مرداد 1391 نظرات (0)

از جمله فقها و علمای بزرگوار دشتی است که در مبارزات سیاسی ، اجتماعی  مردم دشتی در تاریخ معاصر نقش ارزنده ایفا نموده است.وی در حدود سال 1273 ه.ق در گنخک متولد گردید.از دوران زندگیش اطلاعات دقیقی در دست نیست.

علی عبدالمالکی بازدید : 508 دوشنبه 02 مرداد 1391 نظرات (2)

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان یکی از مباحث مهم در فرهنگ مردم است که ریشه در دین و مذهب دارد. مردم به صورت یک پارچه و دسته جمعی خود را برای انجام تکالیف شرعی و اسلامی آماده می سازند. آداب و رسوم مردم کاکی در ماه مبارک رمضان با سایر دیگر مناطق دشتی چندان فرقی ندارد. در این نوشتار سعی کرده ایم تا پاره ای از آداب و رسوم مردم کاکی از نظر خوانندگان گرامی و ارجمند بگذاریم.

علی عبدالمالکی بازدید : 1132 یکشنبه 25 تیر 1391 نظرات (0)

شوفر سومی که تا آن وقت همه اش چرت زده بود و چیزی نگفته بود کاکا سیاه براق گنده ای بود که گل و لجن باتلاق رو پیشانی و لب هایش نشسته بود.سر و رویش از گل سفید شده بود.این سه تن با کهزاد که پای پیاده رفته بود بوشهر از پریشب سحر در باتلاق گیر کرده بودند نتوانسته بودند که از باتلاق رد بشوند.

صادق چوبک

 

علی عبدالمالکی بازدید : 2419 سه شنبه 20 تیر 1391 نظرات (0)

سریال دلیران تنگستان با پخش های مکرر دو نقش مهم را در سال های بعد از انقلاب ایفا کرده است نخست معرفی شهید رئیس علی دلواری در قالب خوش ساخت وجذاب به صورتی فراگیر از طریق رسانه تلویزیون ،دوم شوراندن و تهییج نیرو های مردمی در سال های دفاع مقدس علیه متجاوزین یعنی از طریق بر ارزش های والای اسلامی و شیعی شخصیت پر جاذبه چون شهید رئیس علی دلواری که با تاسی به سید و سالار شهیدان به قیام علیه متجاوزین وقت انگلیس در جنوب پرداخته بود.

 

علی عبدالمالکی بازدید : 435 پنجشنبه 01 تیر 1391 نظرات (0)

کشتی تازه لنگر برداشته و راه دریا را پیش گرفته بود،اما هنوز صدای دندان قرچه چرثقیل ها که مدتی پیش از کار افتاده بودند توی گوش جوتد زق زق میکردو درونش را می خراشید.کشتی به خود می لرزید.صدای کشتار جهنمی آتشخانه و موتور و لرزش دردناکی در تن آن انداخته بود.تخته های کف آن زیر پایش مورمور می کرد و حالت خواب گرفتگی در پای خودش حس میکرد.او با سفر دریا آشنا بود.اما آنچه در این سفر آزارش می داد،گروه بسیاری از مسافران جورواجور و زوار رنگ وارنگی بودند که بلیط درجه سه و روی سطح کشتی پهلوی او توی کشتی وول می خوردند.

تعداد صفحات : 12

درباره ما
هک شد توسط علی عبدالمالکی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • حسن احمدی
    aparat-web.png (50×50)
    Instagram
    ما را دنبال کنید...

    aparat-web.png (50×50)plus-web.png (50×50)

    آمار سایت
  • کل مطالب : 349
  • کل نظرات : 117
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2144
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 40
  • باردید دیروز : 471
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 40
  • بازدید ماه : 1,047
  • بازدید سال : 4,516
  • بازدید کلی : 628,609