loading...
هک شد توسط وی طرح
آخرین ارسال های انجمن
علی عبدالمالکی بازدید : 346 پنجشنبه 04 فروردین 1390 نظرات (0)

مردم دشتی و خورموج مردمی مهربان و خونگرم و در عین حال مهمان نواز، بی ریا، صادق، متدین و در انجام مراسمات مذهبی گوناگون جدی و در مواقع غم و شادی شریک و غمخوار یکدیگرند . این خصوصیات و طبع بلند، الهام گرفته از یک فرهنگ غنی و نشات گرفته از تمدن پر شکوه ایرانی و اسلامی است.


علی عبدالمالکی بازدید : 395 چهارشنبه 03 فروردین 1390 نظرات (0)

گنبد نمکی جاشک در فاصله 144 کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر و 15 كیلومتری كاكی یکی از بزرگ‌ترین و فعالترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران است.

گنبدهای نمکی در سطح وسیعی از ارتفاعات زاگرس وایران مرکزی رخنمون شده‌است بطوریکه قریب به 114 گنبد نمکی در نواحی جنوب ایران بویژه در استان‌های هرمزگان وبوشهر دیده می‌شود.

قله این کوه نمکی 1350 متر از دشت اطراف خودبالاتر است. این کوه 12 کیلو متر درازا و 4.5 کیلو متر پهنا دارد.

کوه نمک - جاشک

 

علی عبدالمالکی بازدید : 401 یکشنبه 28 اسفند 1390 نظرات (0)

بهار آمد گلستان شد مطرا  ¤¤¤ شدند از نو عَنادل مست و شیدا

جوانی كاش فایز بُد چو گلشن ¤¤¤ كه هر ساله شدی سر سبز و خضرا

                                                                                          (فایز دشتی)

 

 


علی عبدالمالکی بازدید : 301 جمعه 27 اسفند 1389 نظرات (0)

شهرستان دشتستان وسیع ترین و پرجمعیت ترین شهرستان استان بوشهر، به مركزیت برازجان، در مدارهای ۵۱ درجه و ۱۲ دقیقه طول و ۲۹ درجه و ۱۶ دقیقه جغرافیایی قرار دارد. همسایگان آن در شمال گناوه، در غرب بوشهر، در جنوب تنگستان و در شرق استان فارس است. وسعت دشتستان ۶‎/۳۷۱ كیلومتر مربع و جمعیت آن بیش از ۲۹۰‎/۰۰۰ نفر است. این شهرستان تقریباً در وسط راه های ارتباطی شمال به جنوب استان قرار دارد؛ همچنین جاده شیراز - بوشهر از میان آن می گذرد. دشتستان دارای ۷ شهر، ۵بخش و ۱۹۲ روستا است. كوهستان گیسكان با دو قله گیسكان (به ارتفاع: ۲۶۰۰) و قله بزپر (به ارتفاع: ۱۴۲۰ متر) در شرق برازجان قرار دارد؛ دو رود دالكی و شاپور سیراب كننده دشتستان پنهاورند. دمای دشتستان بین ۰ تا ۵۰درجه در طول سال متغیر است؛ بارش سالانه نیز حدود ۲۵۰ میلیمتر است. نژاد اهالی اكثریت پارس و گویش آنها پارسی آمیخته با لری است. برازجان، مركز دشتستان، دومین شهر بزرگ استان بیش از ۱۵۵‎/۰۰۰نفر جمعیت و ۱۵۳۸ هكتار وسعت دارد كه در نزدیكی كوهستان گیسكان واقع شده است.

علی عبدالمالکی بازدید : 310 جمعه 27 اسفند 1389 نظرات (0)

 این شهرستان در دوره ایلامی ها، هخامنشیان، سلوکیان، اشکانیان و ساسانیان آباد بوده است. این منطقه در عهد ساسانیان تلاش بارزتری در جهت موجودیت خویش در صحنه تاریخ و تمدن ایران زمین دارد.

 

علی عبدالمالکی بازدید : 274 سه شنبه 24 اسفند 1389 نظرات (0)

برازجان به معنی جایگاه منسوب گرازان است: نگارنده که نظرم در مصاحبت با دوستمان چمنکار به برازجان معطوف شد. در همان نگاه اول جزء براز در این نام را علی الاصول صورتی از نام گراز (وراز پهلوی) تشخیص دادم. در ویکیپدیای فارسی هم در شرح جاذبه های طبیعی برازجان در ردیف اول حیوانات بومی ذکر شده است. لذا مسلم به نظر میرسد. نام برازجان در اصل ورازگان بوده است که طبق قاعده تبدیل حروفات پهلوی به فارسی دری تبدیل به وراز شده است. به احتمال زیاد این معنی نام عیلامی آنجا نیز بوده است. چه شواهد دال بر قدمت دیرین این شهر می باشند.

علی عبدالمالکی بازدید : 301 سه شنبه 03 اسفند 1389 نظرات (0)

اینقلعه در روستای لاور و در کوه قرار دارد سه طرف آن پرتگاه و یک طرف آن راه دارد.که البته گذر از این راه به سختی صورت می گیرد چنین گفته شده که این مکان محلفرمانروایی زنی قدرتمند بوده که سالها بر لاور و اطراف حکومت کرده است. این قلعهاکنون خرابه ای بیش نیست. به نظرنگارنده ، چیزی که اکنون ، بنام قلعه دختر معروفشده ، یکی از نیایشگاههای عصر ساسانی و محلی برای راز و نیاز ، آناهیتا ( خدایباران ) بوده و منظور از دختر هم همین آناهیتا است.

علی عبدالمالکی بازدید : 301 یکشنبه 17 بهمن 1389 نظرات (0)

آیت الله حاج میرزا احمد دشتی نجفی در حدود سال 1327 قمری،1287 شمسی و مطابق با سال 1908 میلادی در قریه «کاکی» و در خانه علم و معرفت و تقوا دیده به جهان گشود. والد معظم ایشان علامه ملاحسن گنخکی و والدة مکرمه ایشان نیز بی بی نسا مجاهد همشیرة سید عباس مجاهد شادگانی است. میرزا احمد بعد از میرزا محمد (ره) و میرزا جواد (ره) سومین فرزند پسری بود که خداوند تبارک و تعالی به این خانواده روحانی هدیه نمود، در خانه گلی و محقر آخوند ملاحسن و در جنوبی ترین نقطه روستا این فرزند نو رسیده و هدیه بهشتی، در دامان پر مهر مادر فاضله و شایسته اش و تربیت پدر روحانی و بزرگوارش و در خانه ای آکنده از طهارت، راستی، علم و تقوا و مملو از فیوضات قدسی و معنوی روزهای کودکی را پشت سر گذاشت.

علی عبدالمالکی بازدید : 380 سه شنبه 05 بهمن 1389 نظرات (0)
«قلعه ی محمد خان دشتی» واقع در شهر خورموج در سال 1379 در فهرست آثار ملی به شماره ی 3032 به ثبت رسید. این اثر که یکی از با شکوه ترین نمونه های معماری دوره قاجاریه و دارای تزئینات بدیع و منحصر به فردی است، بارها مورد تاخت و تاز قرار گرفته است. این اثر ملی که زمانی با برجهای متعدد و گوشواره های زیبا، هیبت و شکوه خود را به رخ هر رهگذری می کشید، امروز در میان انبوهی از ساختمانهای چند طبقه ی شهری محاصره شده است.

دانلود عکس های قلعه محمد خان دشتی
علی عبدالمالکی بازدید : 330 سه شنبه 05 بهمن 1389 نظرات (0)
آتشکده خورموج یا آتشکده کوه مند از آثار باستانی و مهم دشتی است که در دامنه کوه مند و به فاصله ۳۰ کیلومتری خورموج ، غرب روستای حیدری و جنوب روستای میانخره  قرار دارد.
                     

دانلود عکس های کلات مند دشتی

علی عبدالمالکی بازدید : 301 جمعه 26 آذر 1389 نظرات (0)

خلیج فارس: یک هنرمند عباباف با بیان اینکه هنوز هنر عبابافی ایران رقیب چینی پیدا نکرده گفت: سختی کار، کمی درآمد و حمایت نشدن مشکلات زیادی برای بافندگان به وجود آورده و اگر متولیان برای رفع مشکلات این صنعت اقدام نکنند عبابافی نیز به زودی به شمار صنایع دستی منسوخ شده می پیوندد.

 

          











علی عبدالمالکی بازدید : 1249 سه شنبه 16 آذر 1389 نظرات (1)

شما میتونید با انتخاب سایتهای زیر نوحه ها و مداحی های بوشهری رو دانلود کنید:

نوای جامع(هیئت سینه زنی مسجد جامع شهرستان اندیمشک)

تاریخ دشتی

بخش دانلود نوحه ی بوشهری یا چلاب (از قدیم تا به حال)

تاریخ دشتی

بخشو

فرهنگ عاشورایی

بخشو

دانلود نوحه دشتی

اشک غزل

علی عبدالمالکی بازدید : 425 شنبه 13 آذر 1389 نظرات (0)

آوای غم انگیز نوحه خوانی و نوازندگی سنج و دمام  بوشهری ها در ماه محرم و صفر حکایت از دردها و غمهای فراوان آنها دارد. سینه زنی در بوشهر و سایر شهرهای خطه جنوب با شکوه خاصی برگزار می شود.

علی عبدالمالکی بازدید : 437 جمعه 12 آذر 1389 نظرات (0)


شوره:

زن ها شب هنگام برای شنیدن روضه یا مرثیه خوانی به گرد هم جمع میشوند.باخواندن آوازی معروف به لایه لایه یا لای لای آرام آرام شروع می شود.این اواز   برگرفته از لالایی است که زنهای بوشهری برای خوابانیدن طفل خود می خوانند. آواز لالایی بیشتر در مایه ی دشتی که یکی از زیباترین متعلقا ت مستقل دستگاه شور از ردیف موسیقی  ایرانی است خوانده میشود.این آواز معمولا با متری آزاد اجرا و در بوشهر  با سبک های مختلفی خوانده میشود که اکثرا شبیه به شروه خوانی می باشد.

 

علی عبدالمالکی بازدید : 353 پنجشنبه 11 آذر 1389 نظرات (1)

محسن شریفیان یکی از بهترین آهنگسازان و نوازندگان موسیقی فولک ایران است که علاوه بر فعالیت‌های فراوان در اجرای کنسرت و ارائه آلبوم‌های موسیقی، به پژوهش و تحقیق جدی در زمینه موسیقی منطقه خود یعنی بوشهر پرداخته و این بررسی‌ها را در کتاب‌هایی تحت عنواین «اهل ماتم» و «اهل زمین» منتشر کرده است. شریفیان سرپرست گروه لیان است که در جشنواره‌های متفاوتی در سراسر دنیا شرکت کرده و امروز یکی از نمادهای موسیقی متنوع ایران در دنیا به شمار می‌رود.

سوگواری امروزی و موسیقی ویژه آن در استان بوشهر که اغلب در کنار آیین‌های مذهب تشیع تداوم یافته و معمولاً در مراسم عزاداری بزرگان مذهبی تا به امروز باقی مانده، یکی از باسابقه‌ترین انواع مراسم مذهبی و موسیقایی ایران محسوب می‌شود؛ مراسمی که با آداب ویژه‌ای برگزار می‌شود و بخش‌های خاص خود را دارد.

 

 

 

 

 

علی عبدالمالکی بازدید : 339 سه شنبه 09 آذر 1389 نظرات (0)

نمی دانم چرا فایز را اینقدر دوست دارم حتی بعضی وقتها با شعرهایش که بر دل و جان انسان می نشیند زندگی می کنم چرا فایز اینگونه در دل و جان مردم نفوذ می کند من ادبیات را خوب نمی شناسم و بیشتر در مورد تاریخ تخصص دارم ولی اشعار فایز  با جان و دلم پیوند  خورده است.












علی عبدالمالکی بازدید : 270 شنبه 06 آذر 1389 نظرات (1)

مسوولان دشتی بوشهر : قابلیت ساخت ژئوپارکدر بخش کاکی وجود دارد

 شماری از مسوولان شهرستان دشتیمی گویند: باتوجه به وجود گنبد نمکی در این بخش، قابلیت ساخت یکژئوپارک در 11 هزار کیلومتر وسعت با محوریت این گنبد در بخش کاکی وجود دارد.

 













علی عبدالمالکی بازدید : 283 سه شنبه 02 آذر 1389 نظرات (0)

اگر تصور کنیم که روزی استان بوشهر به قطب اقتصادی و یا گردشگری ایران در خواهد آمد چه احساسی به ما دست خواهد داد؟‌ این تصور چندان هم دور از واقعیت نیست . چرا که بندر دبی با ویژگی هایی شبیه به بوشهر هم اکنون با فاصله ای نه چندان دور از بوشهر و با مساحتی کوچکتر از بوشهر سالیانه پذیرای دو میلیون گردشگر است .

 http://setinelor.com/fa/wp-content/uploads/2009/05/sanset.jpg

علی عبدالمالکی بازدید : 963 شنبه 01 آبان 1389 نظرات (0)

اگر به جنوب کشور سفر کرده و با مردم این ناحیه و عادت هایشان آشنا باشید، حتما می دانید که...

خورش بامیه یکی از غذاهای اصلی آنهاست؛ خورشی که معمولا جنوبی ها وقتی میهمان عزیزی دارند، آن را طبخ می کنند و سر سفره می گذارند. بامیه، سبزی ای که بهترین وقت برای ذخیره کردنش اواخر تابستان است، ارزش های غذایی فراوانی دارد که در «دستور غذا»ی این هفته با آن آشنا خواهید شد.

● طرز تهیه

ابتدا پیاز را کمی در روغن تفت بدهید و سپس گوشت ها را اضافه کنید. بعد، نمک و زردچوبه را بیفزایید و در پایان به اندازه ۳ لیوان آب در قابلمه بریزید تا گوشت ها بر اثر جوشیدن آب، مغز پخت شوند. پس از نیم پزشدن گوشت، به آن لپه، بامیه و گوجه فرنگی های خرد شده را همراه زعفران آب کرده اضافه کنید. بعد از ۴۰ دقیقه می توانید خورش تان را سرو کنید.

تعداد صفحات : 12

درباره ما
هک شد توسط علی عبدالمالکی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • حسن احمدی
    aparat-web.png (50×50)
    Instagram
    ما را دنبال کنید...

    aparat-web.png (50×50)plus-web.png (50×50)

    آمار سایت
  • کل مطالب : 349
  • کل نظرات : 117
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2144
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 16
  • بازدید امروز : 47
  • باردید دیروز : 471
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 47
  • بازدید ماه : 1,054
  • بازدید سال : 4,523
  • بازدید کلی : 628,616